تای چی کاران پارکها از خواص درمانی تای چی و چی کونگ می گویند

سومین گردهمایی تای چی کاران پارکهای تهران با هدف ورزش مشترک صبحگاهی ، رونمایی از محصولات جدید آموزشی “به سوی تندرستی با ۵۴ حرکت درمانی” و البته تهیه گزارشی مفصل از تای چی کاران و هنرجویان با آیتم خواص درمانی و طبی تای چی و چی کونگ همراه بود.

در این تجمع با شکوه که در یکی از صبحهای دل انگیز اینروزهای شهر و در روز جمعه  ۲۵ مهر در پارک قیطریه برگزار شد هنرجویان زیر نظر استاد مصطفی داودی پناه، استاد آگاهی و استاد سهراب کاظمی به تمرینات چی کونگ صبحگاهی و دیگر تمرینات تای چی پرداختند و در ادامه استاد داودی پناه  محصولات جدید آموزشی “به سوی تندرستی با ۵۴ حرکت درمانی” را برای حاضرین معرفی کرد و سپس هدایایی توسط ایشان به برخی از هنرجویان اهدا شد.

اما در جریان این تجمع با شکوه از نزدیک با برخی از هنر جویان از هر رده سنی گفت و گو کردیم و نظرات آنها را در خصوص ثمرات و خواص درمانی تای چی و چی کونگ جویا شدیم که ماحصل آن در پی می آید:

هومن ملک لی: تای چی موثر در روح و روان است

هومن ملک لی ۳۲ ساله می گوید: این برای چهارمین سال است که جهت ورزش صبحگاهی به پارک قیطریه می آیم ولی حدود ۲ سال قبل از طریق مادرم با تای چی آشنا شدم.

البته من به همراه مادرم برای ورزش صبحگاهی به پارک می آیم ،ایشان از طریق دوستانش شنیده بود که روزهای جمعه در این پارک تمرینات صبحگاهی چی کونگ برگزار می شود و بدین ترتیب ما هم از این طریق به جمع  خانواده تای چی ملحق شدیم.

البته ما با تهیه فیلم و DVD های آموزشی بیشتر با این رشته خو گرفتیم و متوجه شدیم که تای چی خاصیت درمانی دارد.

حقیقتا باید بگویم از روزی که ما این ورزش را دنبال می کنیم روحیه عجیبی پیدا کرده ایم.همین تمرین یکبار در هفته روح و روان ما را جلا داده و باعث می شود که کل هفته را شاداب و قبراق باشیم.

تای چی و چی کونگ با حرکتهای حسی ارتباط برقرار می کند.

خانم شهین پرویزیان:آرامش مهمترین فاکتور تای چی است

خانم شهین پرویزیان ۶۲ ساله مهمترین فاکتور و موئلفه تای چی را در تزریق آرامش می داند.

وی می گوید:از همان نخستین جلسه ای که در جمع هنرجویان تای چی حضور پیدا کردم متانت و آرامش را در بین این جمع دیدم و از حرکتهای حسی این ورزش انرژی بسیاری گرفتم.

باور کنید علاقه عجیبی به تای چی پیدا کرده ایم هم خودم و هم پسرم(هومن ملک لی) و بعد از روزهای جمعه که در تمرین صبحگاهی شرکت می کنیم در بقیه روزها صاحب انرژی و نشاط هستیم.

خانم دشت بانی: دم و بازدم صحیح را از تای چی یاد گرفتم

خانم دشت بانی ۵۰ ساله از هنرجویانی است که در پارک لاله و زیر نظر استاد آگاهی فعالیت می کند.

او در خصوص نحوه آشنایی اش با این رشته گفت:منزل ما در مجاورت پارک لاله است و چند سالی است که برای ورزش صبحگاهی به این پارک می روم تا اینکه با گروهی آشنا شدم که تای چی و چی کونگ کار می کردند و حدود ۵ سال است که در کنار این دوستان هفته ای ۲ بار این رشته مفرح و البته حیاتی را دنبال می کنم.

پیش از این دم و بازدم ما اشتباه بود و به تبع آن نفس کشیدن برایمان سخت به نظر می رسید ولی از روزی که با این ورزش آشنا شدم تنفسم آسان شده و ذهنم آرام گرفته است.

گرچه این رشته آرام و لطیف است ولی به انسان قدرت دوچندان می دهد و با این ورزش در واقع انرژی را می توان مدیریت کرد.

وقتی رفته رفته این اثرات ثمربخش را دیدم این رشته را به اعضای خانواده، فامیل، نزدیکان و دوستانم معرفی کردم و آنها را تشویق نمودم که با تای چی آشنا شوند.

یکی از این دوستانم بیماری “ام اس” داشت و با تمرینات تای چی درمان پیدا کرده است. ۲ پیر مرد هم که از ناحیه دست مشکل داشتند به بهبودی رسیده اند.  باور این حقایق برای همه سخت است ولی وقتی وارد می شوی خواص حیاتی و درمانی آنرا به وضوح می بینی.

سید محمد حسینی: با دیدن این آرامش جذب تای چی شدم

در حین انجام تمرینات صبحگاهی با مرد میانسالی آشنا شدیم که یک نویسنده است و با چشمان تیز بین و البته روح لطیف و شاعرانه اش با دقت حرکات هنرجویان را نگاه می کرد.

او بعد از اتمام مراسم نزد ما آمد و از ما خواست که این رشته را برایش معرفی کنیم.

او جذب این آرامش شده بود و وقتی از خواص و اثرات تای چی مطلع شد وعده داد که از هفته آینده در جمع هنرجویان حضور پیدا کند.

ضمنا ایشان بعد از اینکه اسم استاد داداشی را با عنوان بنیانگذار ووشو و تای چی در ایران شنید بسیار خوشحال شد و گفت: من اسم ایشان را قبلا هم شنیده ام و می دانم که او یک کونگ فو کار قدیمی و خبره بوده و تقریبا سابقه اش را می دانم.

خانم میر هاشمی: تای چی قدرت فیزیکی و روحی را بالا می برد

خانم میرهاشمی ۶۳ ساله آنقدر با تای چی خو گرفته که حالا به عنوان دستیار استاد آگاهی در پارک لاله هنرجویان را مدیریت می کند.

وی در اینباره می گوید:قبلا در پارک لاله ورزش صبحگاهی انجام میدادم تا اینکه با استاد آگاهی و کلاس ایشان در پارک آشنا شدم و حدود ۴ سال است که در این جمع هستم وحتی فرمهای ۶ و ۸ را یاد گرفته ام و با نرمشهای چی کونگ کاملا آشنا شدم بطوریکه روزهای دوشنبه خودم هنرجویان را در پارک لاله مدیریت می کنم.

در خصوص خواص بیشمار تای چی و چی کونگ باید عرض کنم که این رشته از نظر فیزیکی مفاصل را تقویت می کند و در بعد روحی و روانی هم باعث تمرکز،گرفتن انرژی و آرامش می شود.

خانم زهره عمران:اثرات حیاتی تای چی و چی کونگ معجزه آسا است

خانم زهره عمران ۳۰ ساله که از طریق پارک میعاد جذب تای چی شده است از بهبودی خود به دلیل انجام این ورزش ثمربخش سخن می گوید.

وی در اینخصوص گفت:از طریق یکی از دوستانم به پارک میعاد آمدم و با گروه تای چی کاران این پارک آشنا شدم وکمتر از یکسال است که این ورزش را انجام می دهم.

من مدتی بود که از ناحیه کمر احساس درد شدیدی می کردم و بارها به پزشک مراجعه نموده بودم ولی بهبود پیدا نکردم ولی از موقعی که حرکات تای چی و چی کونگ را انجام می دهم خیلی بهتر شده ام و علاوه بر این روح و روانم هم آرامش پیدا کرده و احساس سبکی می کنم.

صاحب انرژی زیاد شده ام و حس خوبی دارم و باور کنید وقتی از این ورزش دوری می کنم باز هم کسالت و رخوت به سراغم می آید حتی اطلاع دارم که شحصی با ویلچر حرکت می کرد ولی با روی آوردن به تای چی و چی کونگ بهبود پیدا کرده و می تواند حرکت کند.واقعا این اثرات حیاتی این رشته معجزه آسا است.

خانم سیمین حسینی: تای چی را به یوگا ترجیح دادم

خانم سیمین حسینی ۴۵ ساله می گوید:من از طریق پارک قیطریه با تای چی آشنا شدم و البته با راهنمایی استاد سهراب کاظمی روز به روز با تای چی و چوکونگ خو گرفتم تا جاییکه این ورزش را به یوگا ترجیح دادم چراکه من مدتی در هند زندگی می کردم ودر آنجا به یوگا مشغول بودم.

تای چی ورزشی است که به ما آرامش می دهد و من از این آرامش لذت می برم که در نهایت در زندگی تاثیر فراوانی داشته است.

من هر جایی باشم کلاسهای روز جمعه را از دست نمیدهم و خیلی خوشحالم که در این جمع صمیمی و البته اثر بخش حضور دارم.

خانم فریبا حاج محمد صادق: با تای چی و چی کونگ به جنگ آرتروز آمدم

خانم فریبا حاج محمد صادق ۵۴ ساله سابقه ۳۰ ساله در ورزش دارد و در رشته های دو ومیدانی و آمادگی جسمانی تجربه فعالیت داشته است.

وی اظهار داشت: در پارک قیطریه با تای چی و چی کونگ آشنا شدم و حدود ۵ سال است که در این رشته فعالیت می کنم.

مهمترین فاکتور این رشته درمانی گرفتن نیرو و انرژی مثبت است که خواص آرامبخشی هم دارد.

من مدتها است که در ناحیه انگشتان دست و پا دچار آرتروز هستم و حالا با تای چی و چی کونگ به مقابله با این بیماری آمده ام و خوشبختانه در حال نتیجه گرفتن هستم.

خانم اعظم مباهات: مربی ایروبیک هستم ولی تای چی کار می کنم

خانم اعظم مباهات ۶۳ ساله می گوید: بنده ۲۰ سال است که مربی ایروبیک هستم و البته مدت ۵ سال هم تای چی و چی کونگ کار می کنم و کاملا با این رشته آشنایی دارم.

حقیقتا سابقه زانو درد دارم ولی با حرکات تای چی و چی کونگ رو به بهبودی رفتم.

این رشته فکر مثبت به ما می دهد و وقتی روزهای جمعه تای چی و چی کونگ کار می کنیم یک هفته شارژ و شاداب هستیم.

خانم پری فخریه: تای چی بین جسم و روان هارمونی ایجاد می کند

خانم پری فخریه ۵۰ ساله نظرات خود را درباره تای چی اینگونه بیان می کند:قبلا یوگا کار می کردم ولی ۵ سال است که در تای چی فعالیت دارم و البته از استاد داودی پناه و استاد آگاهی تجربه اندوزی می کنم.

با انجام این رشته ذهن و حس تمام بدنم آرامش پیدا کرده و نرمال شده است.

تای چی و چی کونگ تمام عضله های بدن را ترمیم می کند و ذهن و روان را آرامش می دهد و در مجموع بین جسم و وروان هارمونی و هماهنگی ایجاد می کند.

خانم مسعودی: بر بیماری آسم غلبه کرده ام

خانم مسعودی ۵۴ ساله معتقد است که با تای چی و چی کونگ بر بیماری تنفسی آسم غلبه کرده است.

وی در این باره می گوید: پیش از این یوگا کار می کردم ولی ۵ سالی است که با تای چی آشنا شده ام و حرکات این رشته را چه در کلاسهای پارک و چه از طریق فیلمهای آموزشی دنبال می کنم.

من سالها بود مشکل تنفسی داشتم و به دلیل آسم نمی توانستم که خوب تنفس کنم ولی در حال حاضر شرایطم خیلی بهتر شده تا جایی که هر کس مرا می بیند فکر نمی کند که قبلا آسم داشته ام.

من هرشب حرکات تنفسی تای چی و چی کونگ را تمرین می کنم چون این حرکات برایم حیاتی است و به نزدیکانم هم این ورزش را پیشنهاد می کنم و هرکسی ناراحتی دارد و گوشه نشین است او را تشویق می کنم و با این ورزش آشنایش می کنم.

نکته: گفتنی است گفت و گو با تای چی کاران و هنرجویان پارکهای دیگر ادامه دار خواهد بود و در آینده نظر دیگر تای چی کاران فعال در پارکهای سراسر تهران را جویا شده و  منعکس خواهیم کرد.