چی کونگ می تواند ورم مفاصل را درمان نماید

در طول چهار هزار سال گذشته ،طب چینی جهت درمان ورم مفاصل روشهای خاص خود از قبیل تمرینات چی کونگ،طب سوزنی،ماساژ و درمان گیاهی را توسعه داده است . نوشتار زیر خلاصه ای است از مقاله دکتر یانگ جوئینگ مینگ با عنوان رفع آرتریت که در آن عوامل ایجاد ورم مفاصل تشریح گردیده است.

عوامل ورم مفاصل
با وجود آگاهی از چگونگی ایجاد برخی انواع آرتروز ،کماکان نسبت به دلایل ایجاد سایر گونه های آن بی اطلاع می باشیم.در این بخش تلاش خواهد گردید دلایل ممکن و شناخته شده آن جمع بندی و از برخی ایده های طب چینی و چی کونگ در این خصوص کمک بگیریم .

۱- ضعف اندامهای داخلی
بر این نکته واقفیم که وضعیت اندامهای داخلی کاملاً مرتبط با سلامتی مان می باشد.بر طبق نظریه طب چینی ، بدن دارای پنج عضو یین (YIN) می باشد که مهمترین نقش را در سلامتی و طول عمر ایفا می نمایند.این پنج عضو عبارتند از قلب ، کبد ، ریه ها ، کلیه و طحال . هر زمان که هر یک از اعضای مذکور فاقد عملکرد صحیح باشند آنگاه منجر به بیماری و یا حتی مرگ خواهد گردید . هرگاه هر یک از آنان دچار مشکلی گردد سایر اندامها نیز درگیر خواند شد . به عنوان مثال نقرس ورم مفاصل به دلیل عملکرد ناصحیح کبد و کلیه می باشد.
۲- ژن معیوب
اخیراً دلایل ایجاد برخی انواع ورم مفاصل به دلیل نقص ژنتیکی که از والدین به ارث برده می شود گزارش گردیده است. بر اساس نظریه طب چینی ژنها عصاره حیات می باشند . این عصاره مسئول تولید هورمون ها بوده که از آن طریق تولید چی می تواند بهبود یابد . هنگامی که جریان چی به سمت مغز هدایت می گردد ، روح برانگیخته می شود . در صورت عملکرد صحیح این فعل و انفعالات ، سیستم ایمنی بدن قوی و شانس بیماری ضعیف خواهد بود. یکی از اهداف اصلی چی کونگ یادگیری چگونگی حفظ و مراقبت از تولید عصاره و در نتیجه تولید موثر چی می باشد.مقدار فراوان چی می تواند جهت تغذیه مغز به آن سمت هدایت می گردد.
۳- مفاصل ضعیف
مفاصل ضعیف می تواند به دلایل موروثی و یا کم تحرکی و عدم ورزش کردن ایجاد گردد.بدن انسان ماشینی است زنده بنابراین استفاده هرچه بیشتر از آن سبب می گردد در موقعیت و شرایط بهتری قرار گیرد.طب چینی معتقد است حتی اگر انسان به صورت ارثی دچار ضعف مفاصل باشد ، تقویت آن از طریق تمرینات چی کونگ امکان پذیر می باشد.وقتی تمرین می نمائید نیروی چی از طریق حرکات عضلات و تاندونها به سمت مفاصل جاری می گردد.این عمل سبب تغذیه مفاصل و بازسازی آن می گردد.
۴- آسیبها و صدمات
طبق نظریه طب نوین ،بعضی انواع ورم مفاصل به دلیل آسیب هایی است که به مفاصل وارد می گردد. علیرغم اینکه ممکن است آسیب وارد شده جدی نباشد ، لیکن ممکن است تبعات قابل ملاحظه ای به دنبال داشته باشد.آسیب های وارد شده ممکن است بر روی عضلات ، تاندون ها ، رباط ها یا حتی غضروف و استخوان ها اثر بگذارد.هرگاه هرگونه آسیب مفصلی حتی از نوع خفیف آن درمان نگردد ، در این صورت جریان طبیعی نیروی چی در ناحیه صدمه دیده تحت الشعاع قرار می گیرد.در صورت تداوم شرایط عدم توازن نیروی چی می تواند سبب مسائلی همانند ورم مفاصل گردد.
۵- سالخوردگی
سالخوردگی همیشه مسبب ایجاد بیماری های فراوانی نظیر ورم مفاصل می گردد.هنگامی که انسان پیر می شود سطح نیروی چی در بدن پایین می باشد.هنگامی که سیستم بدن از میزان نیروی چی مورد نیاز خود محروم می گردد تخریب آن آغاز می گردد.یکی از دلایل اصلی تمرینات چی کونگ آموختن چگونگی کند نمودن فرآیند پیری از طریق باز تولید نیروی چی در بدن می باشد.
۶- کمبود نیروی چی
کمبود نیروی چی مسبب بسیاری از مشکلات می گردد.این کمبود می تواند به دلیل افسردگی عاطفی و غمگینی باشد که منجر به حرکت چی به داخل و قرار دادن بدن در وضعیت یین می شود.این موضوع اندامهای  خارجی بدن را از نیروی چی محروم می سازد.وقتی این اتفاق می افتد انسان معمولاً احساس سرما می کند.در صورت تداوم مشکل برای مدتی طولانی ،عضلات و تاندون ها تحت تاثیر کمبود چی قرار می گیرند ومفاصل ضعیف خواهند شد.
کمبود نیروی چی دلایل دیگری از قبیل شرایط آب وهوایی نیزمی تواند داشته باشد. به عنوان مثال کمبود نیروی چی بدن انسان در زمستان بیشتر بوده که در نتیجه ورم مفاصل می تواند بسیار جدی تر مطرح باشد. کمبود نیروی چی همچنین می تواند به دلیل کار برای دوره های طولانی در نواحی مرطوب و یا در معرض سرما قرار گرفتن مفاصل باشد.
۷- تنش
تنش شامل تنش روحی و جسمی می باشد که با یکدیگر مرتبط بوده و قابل جدا سازی نمی باشند.تنش های روحی و جسمی طولانی می تواند فشار بر روی مفاصل را تشدید نماید.به عنوان مثال برخی افراد خیلی عصبی می باشند و هنگام خواب دچار دندان قروچه می باشند که این موضوع می تواند منجر به ورم مفاصل در ناحیه آرواره ها و فک گردد.
اغلب تنش ها به دلیل اختلالات عاطفی است که مرتبط با واکنش های انسان در مواجهه با شرایط استرس زا  می باشد.بدین سبب ، یادگیری چگونگی تنظیم ذهن بخش مهمی از درمان ورم مفاصل می باشد.

سایر روش ها جهت پیشگیری یا درمان ورم مفاصل
تعدادی از روشهای دیگری نیز برای جلوگیری یا درمان ورم مفاصل وجود دارد . اگر چه بسیاری از آنها هنوز در انتظار تایید علمی ی باشند ، ممکن است ارزش توجه نمودن را داشته باشند. با این حال می بایست درک گردد که هرکس خصوصیات رفتاری و یا موضوعات وراثتی منحصر به خود را دارا می باشد. علاوه بر عادات و شیوه زندگی که هر فرد اختیارنموده است ، ساختار روحی و جسمی او نیز با دیگران متفاوت است. به عنوان مثال برخی افراد مبتلا به حساسیت ها و آلرژی و برخی دیگر نمی باشند. این بدان معنی است که علیرغم این که حتی اگر افراد دارای بیماری یکسان باشند ،لزوماٌ نمی توان از یک روش یکسان درمانی در مورد آنان بهره برد.حتی طب نوین غربی دریافته است که درمان یکسان و مشابه نتایج و تاثیرات یکسانی بر روی بیماران مختلف ندارد.بنابراین به طور خودکار برخی از روش های درمان که در مورد آن بحث گردید را حذف ننمایید.نهایتاً اینکه طب غربی صرفاً در مراحل ابتدایی است ، و ممکن است این راه حل های جایگزین را درک کرده و پذیرا گردد .
۱- رژیم غذایی
افرادی که دارای تجربه در زمینه چی کونگ می باشند به تاثیر حیاتی و ارزشمند عامل غذایی در خصوص وضعیت نیروی چی در بدن واقف می باشند. به همین دلیل ، رژیم غذایی یکی از موضوعات مورد توجه عمده درطب چینی می باشد.جمله ای است که می گوید “همانی هستید که تناول می کنید”. مشهور است که رژیم غذایی نامناسب یکی از علل اصلی ورم مفاصل نقرسی می باشد.چینی ها گیاهان مختلف فراوانی را یافته اند که می تواند به کاهش درد و تورم ورم مفاصل کمک نماید. اخیرا کشف شده است که پروتئین ، کالری و چربی می تواند التهاب ورم مفاصل را کاهش دهد. روغن ماهی ممکن است در روند التهاب دخالت و در نتیجه علائم آرتریت روماتوئید را کاهش دهد .
۲- تعییر محل سکونت
از آنجایی که چی در محیط پیرامون می تواند در نیروی چی موجود در بدن انسان تاثیر گذارد ، افراد مبتلا به ورم مفاصل باید توجه جدی به این رویکرد بنمایند. اگر آب و هوایی که در آن زندگی می کنید خیلی مرطوب و یا خیلی سردمی باشد ، ممکن است بر روی ورم مفاصل تاثیر گذارباشد. اخیرا کشف شده که چی در بدن ما می تواند به طور معنی داری تحت تاثبرمیدانهای الکترومغناطیسی تولید شده توسط فن آوری مدرن قرارگرفته ، و در نتیجه سبب  بروزبرخی از انواع سرطان ها شود. برای مثال ، افرادی که در نزدیکی خطوط فشار قوی زندگی می کنند بیشتر از کسانی که در این گونه مناطق زندگی نمی کنند مستعدابتلا به برخی انواع سرطان می باشند. شاید اثرات زیست محیطی مشابهی نیز در ورم مفاصل یافت شوند.
۳- پوشاک
آن چه که می پوشید نیز ممکن است برروی نیروی چی بدن شما موثر باشد.در فصل زمستان می بایست خود را گرم نگهدارید و علی الخصوص مفاصل خود را محافظت نمایید.مفاصلی که یدون پوشش محافظ باشند می توانند نیروی چی را به سرعت از دست دهند. این کشف شده است که بسیاری از الیاف دست بافت می تواند تاثیرات بسیار بدی بر توزیع و گردش نیروی چی در بدن داشته باشد. به عنوان مثال ، پلی استر به عنوان دلیل رکود نیروی چی در بدن شناخته شده است ، و ازتبادل نیروی چی بدن با نیروی چی زیست محیطی جلوگیری می نماید. شما ممکن است متوجه شده باشید که لباس تهیه شده از پلی استر می تواند مقدارقابل توجهی از الکتریسیته ساکن را در زمستان جمع و ذخیره نماید. این موضوع باعث ایجاد میدان الکترومغناطیسی شده و بر گردش نیروی چی در بدن شما تاثیر گذارد.
راه های بیشمار دیگری جهت بهبود وضعیت ورم مفاصل وجود دارند.به عنوان مثال گزارش گردیده که فعالیت جنسی می تواند با تحریک غدد آدرنال سبب تولید بیشتر کورتیکواستروئید ، هورمونی که التهاب مفاصل و درد را کاهش می دهد گردد. اعتقاد بر این است که فعالیت جنسی ممکن است باعث آزاد شدن اندورفین ، ماده ای که با ترشح طبیعی سبب رفع درد می شود نیزگردد.
آنچه که از مرور این بحث کوتاه برداشت میگردد این است که در صورت تمایل به شناخت کامل از ورم مفاصل می بایست با  شکیبایی به مطالعه و تحقیق در این مورد ادامه داد .تنها در آن صورت می توان به هدف درمان کامل دست یافت.

دکتر یانگ جوئینگ – مینگ نویسنده مشهور جهانی و مربی هنرهای رزمی چینی و چی کونک می باشد.متولد تایوان می باشد و بالغ بر ۴۵ سال سابقه تعلیم و تدریس تای چی چوان ، چی کونگ و هنرهای رزمی چینی را دارا می باشد.ایشان مولف ۳۵ کتاب و ۸۰ ویدیوی آموزشی بوده و توسط مجله Inside Kung Fu به عنوان ده شخصیت برتر اثر گذار در هنرهای رزمی طی صد سال گذشته انتخاب گردیده است.دکتر یانگ هم اکنون ساکن ایالت کالیفرنیا می باشد.

منبع    : http://ymaa.com/articles/qigong-can-help-heal-arthritis
نوشته : دکتر یانگ جوئینگ مینگ 17 می 2010

ترجمه : مهندس  رضا شبیری